Sunday, April 25, 2010

MUET OH MUET!!!


SMK Sungai Pelek

24 APRIL 2010- Aku dan sahabat -sahabat menduduki peperiksaan MUET di SMK Sungai Pelek. Jauh jugak la. Setengah jam lebih jarak masanya... Kami bertolak Jam 6.50 pagi dan tiba di sana lebih kurang 7.20 pagi. Apa yang aku nak ceritakan pasal exam MUET...Rata-ratanya ni merupakan kali ketiga kami ambik MUET. Yang paling parahnyer aku, 2 kali ambik 2 kali jugak la dapat band 1. Tapi markah tu meningkat la sikit. Untuk MUET kali ni aku rasa cam kene ambik sekali lagi jer. Aper tidaknyer...masa paper Reading tu aku tembak jer banyak. Dahla aku xsempat nak baca dan memahami betul-betul petikan yang diberi.



Masa Writing ok la sikit leh karang lebih 350 patah perkataan. Yang ramai tak puas hati masa Listening. Ha yang ni ramai complain kata xdengar lebih- lebih lagi yang dok belakang cam aku. Speaker kecik, suara bergema kejap besar kejap kecik. Orang yang dok depan pun kurang jelas apa lagi yang dok belakang.. Hehehe, tapi aku kat sini bukannya nak komen lebih-lebih sebab bagi aku takder saper- saper yang bersalah dalam hal ini selain diri aku sendiri. Saper suruh aku malas sangat study. Setakat nak band 3 tak semestinya bergantung pada kertas listening kan. Kita leh score kat kertas lain kalau kita betul-betul study dan kita betul-betul tahu kelemahan kita di listening.
Perjalanan menuju ke medan peperangan MUET

Bagi aku pasal speaker tu aku tak kisah sangat, aku tak melenting pun sebab kalau speaker tu bunyinya elok pun aku belum tentu dapat tangkap perkataan orang putih tu. Hehehe. Bak kata pepatah " kalau tak pandai menari, janganlah salahkan lantai yang jongkang jongkit (tak rata).. Dah terbukti pun sebelum ni dah 2 kali amik MUET, pastu dalam kelas BI3 pun aku xdapat- dapat jugak nak tangkap. Tapi sesuatu yang best exam kat sini aku rasa cam berada dalam alam persekolahan semula. Hehehe. Apa-apa pun terima kasih kepada Majlis Peperiksaan Malaysia, pihak sekolah kerana menyediakan tempat peperiksaan untuk kami. Tak lupa juga kepada pengawas peperiksaan dan kawan -kawan.

MUNGKIN SETIAP SESUATU YANG BERLAKU TU ADA LAH HIKMAH DISEBALIKNYER. MUNGKIN ALLAH NAK MENGUJI KESABARAN KITA DALAM MENUNTUT ILMU. JANGAN CEPAT MENGELUH, JANGAN CEPAT MELATAH. BERSABARLAH DI ATAS JALAN KEBENARAN.

Jangan lupa SPEAKING 5 hb Mei 2010 nanti.

SEMOGA SEMUA DAPAT BAND 3, KALU TAK DAPAT JUGAK CUBA LAGI DI MASA AKAN DATANG.
-USAHA TANGGA KEJAYAAN-

No comments:

KALENDAR

BASAHI LIDAHMU DENGAN MENYEBUT NAMA- NAMA ALLAH