Thursday, July 22, 2010

Banyak Ingat Mati


Semalam merupakan kali pertama aku menyampaikan tazkirah kat Surau yang beradadihadapan rumah sewaku. Rasa gugup jugak la. Tapi sekejap jer selepas tu ok balik. Tajuk yang aku pilih ialah " memperbanyakkan mengingati mati". Mengingati mati adalah wajib sedangkan memperbanyakkan mengingati mati adalah sunat. Kita digalakkan memperbanyakkan mengingati mati kerana sabda Rasulullah SAW:


أكثروا من ذكر هاذم اللذات
"Perbanyakkanlah mengingati perkara yang menghapuskan kelazatan"

Maksud perkara yang menghapus kelazatan ialah "maut" ataupun mati. Maksud mati ialah " ketiadaan hidup bagi yang telah hidup". Maknanya orang yang hidup tak ada hidup baginya selepas itu melainkan mati, sebelum mati ia hidup.


Sebab apa kena ingat mati? Ini kerana apabila kita ingat akan mati yang terlebih jahat jadi kurang jahat, yang kurang jahat menjadi baik,yang baik menjadi lebih baik. Contohnya kalau kita nak melakukan maksiat tiba- tiba tempat kita buat maksiat berlaku kematian, sudah tentu kita rasa kendur sikit niat untuk melakukan maksiat kepada Allah.
Semoga apa yang telah aku sampaikan menjadi pengajaran untuk untuk jemaah surau dan juga untuk diriku sendiri. Jumpa lagi di tazkirahku yang akan datang pada 3 Ogos 2010 nanti. Asslamualaikum.

Sedutan rakaman kuliah maghrib.


No comments:

KALENDAR

BASAHI LIDAHMU DENGAN MENYEBUT NAMA- NAMA ALLAH